Kolam
Kolam is een soort van vormtekenen afkomstig uit India, daar wordt het rangoli genoemd. Een Kolam is een geometrisch motief (uit de losse hand!). Een Kolam komt tot stand, door allemaal punten met elkaar te verbinden.
In Zuid-India worden deze ingewikkelde patronen door de vrouwen voor de ingang van hun woning getekend (of gestrooid met gekleurd rijstmeel). Dit doen ze voor zonsopgang en ze maken elke dag een nieuw patroon. Men gelooft dat men daarmee de Goden gunstig stemt en daardoor is het huis beschermd. De kwade goden kunnen niet tegen schoonheid en regelmaat en worden dus afgeschrikt door de ingewikkelde patronen.
Als bezoeker loop je over de kolam; je bekijkt hem bij wijze van spreken met je voetzolen. 's Avonds moeten ze geheel uitgelopen zijn, zodat er de volgende ochtend weer een nieuwe kolam gestrooid kan worden.
In Zuid-India worden deze ingewikkelde patronen door de vrouwen voor de ingang van hun woning getekend (of gestrooid met gekleurd rijstmeel). Dit doen ze voor zonsopgang en ze maken elke dag een nieuw patroon. Men gelooft dat men daarmee de Goden gunstig stemt en daardoor is het huis beschermd. De kwade goden kunnen niet tegen schoonheid en regelmaat en worden dus afgeschrikt door de ingewikkelde patronen.
Als bezoeker loop je over de kolam; je bekijkt hem bij wijze van spreken met je voetzolen. 's Avonds moeten ze geheel uitgelopen zijn, zodat er de volgende ochtend weer een nieuwe kolam gestrooid kan worden.
Het maken van een kolam is hersengymnastiek. Het is goed kijken, tellen, inschatten. Ook wordt er een beroep gedaan op je ruimtelijk inzicht. Een kolam maken kan vaak herhaalt worden omdat rechte en ronde lijnen van stip naar stip verbinden steeds anders vormgegeven kan worden. De verschillende lijnen kunnen elkaar wel of niet snijden. Een figuur kan alleen uit rechte of juist ronde vormen bestaan of een afwisseling van beiden hebben.
Ook kun je deze oefening in tweetallen doen. Er wordt dan door de een, een lijn gezet. De ander spiegelt deze en dan wissel je van beurt. Zo moeten leiders leren volgen en volgers leren initiatief te nemen.
Als de lijnen gezet zijn en de kinderen het totaalbeeld van de lijnen bekijken dan zijn ze trots op wat ze hebben neergezet. De ontstane vakken gaan de kinderen inkleuren. Dit kan zowel met potlood of verf. Hierdoor ontstaan er de leukste kunstwerken.
Ook kun je deze oefening in tweetallen doen. Er wordt dan door de een, een lijn gezet. De ander spiegelt deze en dan wissel je van beurt. Zo moeten leiders leren volgen en volgers leren initiatief te nemen.
Als de lijnen gezet zijn en de kinderen het totaalbeeld van de lijnen bekijken dan zijn ze trots op wat ze hebben neergezet. De ontstane vakken gaan de kinderen inkleuren. Dit kan zowel met potlood of verf. Hierdoor ontstaan er de leukste kunstwerken.